Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti, Ljubljana predstavlja:
Paolo Cirio
Vrzel za vse (Loophole for All)
Intermedijska instalacija
www.aksioma.org/loophole.for.all
Aksioma | Projektni prostor (Komenskega 18, Ljubljana)
15. – 31. januar 2014
Odprtje razstave in predstavitev umetnika: sreda, 15. januar 2014, ob 19. uri
O razstavi:
»Politično inovativnost bi morali šteti za obliko umetnosti, ki se zoperstavlja surovemu zatiranju in ustvarja rešitve za globalno vladanje. Prepričan sem, da umetniki lahko ustvarimo zakonodajne in finančne modele za kompleksne potrebe enaindvajsetega stoletja, ki bodo humor, lepoto in interaktivnost vključili v nove oblike družbene organiziranosti,« je junija 2013 zapisal italijanski umetnik in aktivist Paolo Cirio, ki živi in dela v New Yorku. Ta izjava ponuja eno od možnosti pristopa k Vrzeli za vse (Loophole for All), projektu, ki raziskuje možnosti in pristojnosti davčnih oaz skozi prizmo ideje o podjetju »na papirju«. Na spletni strani Loophole4All.com so poceni na prodaj resnične identitete anonimnih podjetij, ki se okoriščajo z davčnimi oazami, s čimer naj bi se demokratizirali privilegiji podjetij v teh tujih deželah.
Projekt se je začel, ko je Paolo Cirio vdrl v vladne strežnike Kajmanskih otokov in ukradel seznam vseh podjetij, ki so bila vključena v državo (teh je bilo več kot dvesto tisoč), ter javnosti prvič omogočil vpogled v ta seznam.
Cirio se je nato polastil identitet teh podjetij, tako da je njihove naslove prenesel v svoj kajmanski nabiralnik in izdal ponarejena potrdila o priključitvi, ki naj bi jih izdal kajmanski poslovni register. Ta množična kraja poslovnih identitet je izkoristila anonimno naravo teh podjetij, kajti skrivnostnost resničnih lastnikov dopušča vsakomur, da se izdaja zanje. Skratka,to je projekt, ki glavno lastnost davčnih oaz na tujem spreminja v njihovo šibko točko.
S pomočjo Loophole4All.com se lahko kdor koli polasti podjetja na Kajmanskih otokih, kar stane od 99 centov za potrdilo o priključitvi za resnično podjetje do 49 dolarjev za poštni nabiralnik v tuji državi s preusmerjanjem pošte. Končno lahko majhna podjetja in pripadniki srednjega razreda izdajajo račune iz tovrstnih središč v tujini in se tako izognejo nepravičnim davkom, pravni odgovornosti in gospodarskim neravnovesjem v zadolženih domovinah. Povedano drugače, ta projekt je davčno utajo spremenil v ustvarjalno obliko globalne državljanske nepokorščine.
Aprila 2013 je PayPal začasno zaprl račun Loophole4All.com in tako zamrznil 700 dolarjev, zbranih v enem mesecu s pomočjo prodaje identitet kajmanskih podjetij, kar je bilo utemeljeno takole: »PayPala ni dovoljeno uporabljati za pošiljanje oziroma prejemanje plačil za zadeve, ki spodbujajo, zagovarjajo, omogočajo ali pojasnjujejo izvajanje nelegalnih dejavnosti.«
Pri tem je ironično, da je PayPal (Ebay Inc.) podjetje s sedežem v Luksemburgu, davčni oazi, in da je njegova lastna legalnost vprašljiva, saj se izmika odgovornosti do preostalega sveta, v katerem deluje (pri čemer je ustvaril približno 145 milijard dolarjev, ki niso obdavčeni nikjer drugje). PayPal je torej razglasil za »nelegalen« poskus demokratizacije privilegija, od katerega ima v prvi vrsti korist to podjetje samo. Cirio se je na to odzval tako, da je začel vse storitve Loophole4All.com ponujati brezplačno.
Vrzel za vse je večplasten projekt, ki se vzpostavlja v presečišču politike in umetnosti. Začel se je kot hekerski napad in se nato razvil v obsežno pronicanje tajnih podatkov, ki so tako postali dostopni vsakomur na način, ki posnema zdaj že razvpite strategije organizacij Wikileaks in Anonymous. Poleg tega projekt sprejema subverzivno afirmacijo, s tem ko privilegije velikih korporacij, ki jih posredno podpirajo politične oblasti, spreminja v pravico slehernika, začenši z ogromnim spletnim performansom, v katerem lahko sodeluje vsakdo.
Ob tem je Vrzel za vse tudi raziskovalni projekt, ki izboljšuje naše poznavanje zadev, ki jih obravnava: ustvarjalec je intervjuval najpomembnejše strokovnjake s tega področja in posnel video dokumentarec, v katerem raziskuje davčne oaze, da bi razkril njihovo ceno in ponudil vizijo izhoda iz globalne ekonomske nepravičnosti. In končno je projekt tudi raziskava avtentičnosti in vrednosti v sodobni konceptualni umetnosti, ki se ironično poigrava z analogijami med umetnostnim sistemom, v katerem je vrednost vprašljivi prevod nematerialne »avre« umetniškega dela, in sodobnim finančnim sistemom.
O umetniku:
Paolo Cirio je inovativen konceptualni umetnik, ki se ukvarja z različnimi mediji in domenami. Ukvarja se z idejo o oblikovanju tokov družbenih, političnih in gospodarskih struktur in pri tem raziskuje sodobne sisteme nadzora, vednosti in informacij. Umetnikovo delo obravnava različna pojmovanja, konflikte in možnosti na področjih, kot so zasebnost, finance, avtorske pravice, demokracija, militarizem in teorija o okolju. Na berlinskem festivalu Transmediale je leta 2008 dobil drugo nagrado, na Prix Ars Electronica leta 2011 pa posebno priznanje (Award of Distinction).
Leta 2012 je bil gostujoči umetnik v centru Eyebeam. Od leta 2002 naprej so bila njegova dela razstavljena in predstavljena na različnih festivalih, simpozijih, v galerijah in muzejih po vsem svetu, vključno z: DEAF (Rotterdam 2007), Edith-Ruß-Haus für Medienkunst (Oldenburg 2007), Transmediale (Berlin 2008), HMKV (Dortmund 2008), Laboral (Gijon 2010), Ars Electronica (Linz 2011), FACT (Liverpool), Institute of Network Cultures (Amsterdam 2012), Gaîté Lyrique (Pariz 2012), ISEA 2013 (Sydney).
http://www.paolocirio.net/
Produkcija razstave:
Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti, Ljubljana, 2014
Umetniški vodja: Janez Janša
Producentka: Marcela Okretič
Izvršna producentka: Sonja Grdina
Odnosi z javnostjo: Mojca Zupanič
Tehnični vodja: Valter Udovičić
Program zavoda Aksioma podpirata Ministrstvo zakulturo RS in MOL- Oddelek za kulturo.
Sponzor: Datacenter d.o.o.